Monday, June 7, 2010

Apa lagi yang kita perlu buat????

"Tolong baca surah Al-Fath ayat 26-27, surah Yunus ayat 85, 86 dan 88 malam ni.
Minta Allah hancurkan Israel.
 Tolong forward.
Saudara seagama telah dikepung dan tunggu masa untuk disembelih"

Kalau dapat message/ email yang berbentuk macam ni anda buat seperti yang disarankan ke atau tak?
Kalau setakat message macam ni aku memang percaya ia satu usaha. Tapi kalau ada ayat 'tolong forward kepada 7 org, nasib anda akan bla bla bla....ini memang aku kureng sikit..

Okey berbalik pada message di atas. Bukan bab tolong forward tapi bab tolong baca

persoalannya...adakah kita buat atau just forward dan duduk diam diam tunggu respon?

Bagi aku ia salah satu usaha. Kita pun tau, Allah takkan ubah nasib sesuatu kaum jika kaum itu tidak berusaha untuk berubah. Kita sebagai saudara seislam, menjadi tanggungjawab kita untuk berganding tenaga membantu saudara kita. Bila ada yang cakap umat Islam diseluruh dunia tak bersatu padu, sebab itu Islam ditindas and aku percaya!! Thats why Palestin masih lagi dijajah oleh yahudi laknatullah.. Kau tengok sendiri pemimpin Islam negara negara Arab (Islam). Bergaduh. Bertelagah sesama sendiri. Masa perang di Iraq, pelarian perang Iraq lari nak tumpang negara Mesir, tapi pintu sempadan Mesir ditutup atau kata lain warga Iraq tak dibenarkan masuk ke Mesir. Padahal sama-sama negara Islam tu. Itu dari pengetahuan aku yang cetek ilmu ni. aku pun setakat baca sepintas lalu... 

Ada banyak lagi contoh yang umat Islam tak bersatu padu.

Hal boikot memboikot product Israel ni. Aku percaya BOIKOT product diorang mampu buat diorang lumpuh. Korang?? Masing masing ada pendapat sendiri.. Aku sendiri walaupun percaya aku cuma buat 50-50. sebab ape? sebab hampir 90% keperluan harian kita semua dimonopoli oleh orang yahudi. Kalau setakat nak boikot McD, KFC, Coke takde hal . Sebab aku memang kurang sangat dengan fast food (takde hal pun, berapa lama sangat kita boleh boikot?) Belum termasuk bab benda lain. Macam baju-baju yang berlebel diorang? Kau ingat kalau jj buat sale kau tak tergoda? Kau tau tak hampir semua product dalam shooping mall kat malaysia ni keuntungan kalau tak semua mesti sikit masuk dalam kocek diorang? Tak kan la tak sedar. Secara tak lansung kau/ aku adalah PENYUMBANG kepada dana untuk membeli peluru dan bom yang menjadi hujan di Palestin atau perang Iraq.. 


Kau percaya tak kalau kau cakap macam ni, ada orang Islam yang akan melenting cakap eh setakat boikot tak kan bagi kesan...wak, cuba ingat balik masa mula-mula Iraq diserang. Masa tu nampak weird sangat kalau orang bertudung (maksudnye Islam la) masuk beli aiskerim Mc D. Ada la beberapa bulan orang akan nampak pelik sangat. Kau tengok masa tu kelam kabut Mc D promosi product baru lah, set baru harga baru, aku ingat lagi masa tu la keluar iklan set lunch yang berharga 5 ringgit lebih untuk seorang makan. Nampak tak kesan nya?

Mungkin pada mata kasar tak nampak. Kau kena perhalusi sikit... Halus... sehalus cara yang mereka guna untuk program otak kita..Dari kecik otak kita dah diprogram dengan branded product diorang, dengan sistem pendidikan diorang... Bila dah jadi darah daging memang susah nak ubah. Aku suka ambik contoh barang branded. Sebab itu paling dekat dihati kita kan? Balik, bukak almari cuba tengok baju seluar kita semua buatan US. eh US tu sekutu Israel. dan Israel ialah Yahudi (bahasa budak ilmu cetek macam aku ni). Dan Yahudi dah disebut dalam Al-Quran sebagai bangsa dilaknat Allah.. Mereka akan gunakan pelbagai cara untuk hapuskan Islam. Apa saja cara. Dari sehalus halus ke sekasar kasar cara... Yang paling halus kita tak sedar sekarang kesannya kita yang rasa...

Dari cara hidup mereka. Dan aku percaya kes buang bayi yang makin 'nampak biasa' dalam masyarakat kita, kes hubungan seksual sosial yang makin ntah hape-hape zaman sekarang ni adalah kesan dari 'usaha' mereka sejak beribu tahun dulu... dah lama.. kita yang tak sedar!

Dan bagi aku selagi mampu kita perlu berusaha, berganding tenaga dan usaha... Bukan setakat nampak tabung 'DERMA UNTUK GAZA' kau pun keluarkan notes biru dengan wajah mendung tanda sedih dengan apa yg berlaku diasana. Tak salah kalau kita baca ayat-ayat suci Al-Quran dan berdoa dengan harapan Allah bantu kita ..

dan aku jugak percaya this is not only about humanity, but religion of course. Because Israel  dont have those feelings of humanity..

Aku tulis ni untuk diri sendiri yang selalu sangat lupa, saudara seIslam kita sedang menderita...wak dah bertahun wak....Aku dapat message yang kat atas tu malam tadi. Tapi sebab penat sangat dengan ubat lelah ni aku just forward pada umi, minta umi baca dulu...aku baca  kemudian..tragis dan aku agak marah la dengan diri sendiri...

Aku menulis dengan ilmu yang cetek..sangat cetek
mungkin aku tak layak pun menulis tentang sesuatu yang berat seperti ini...


No comments:

Post a Comment