Thursday, February 2, 2012

Oh jadi kamu lah encik jodoh saya?

Jodoh itu terjadi kerana unexplained situation. Betul ke? Misalnya kalau ada orang bertanya kenapa kau pilih dia? Dan kau pun mula berfikir kenapa aku pilih dia? Kemudian kau sendiri tiada jawapan. Ah parah betul hidup kalau macam tu. jadi adakah perlu kau rasa kecewa dengan takdir hidup kau? misalnya kau tak pernah pun berharap berjodohan dengan dia, bahkan setiap doa kau lepas solat supaya TIDAK dijodohkan dengan dia kemudian yang terjadi sebaliknya? Adakah perlu kecewa?

Sebab itu aku kata jodoh itu sungguh unexplained. Tidak mampu aku sendiri nak memberi seribu alasan kenapa aku pilih dia. Ataupun aku memang tidak pilih dia bahkan keadaan itu yang menyebabkan aku memilih dia misalnya sudah jauh aku berlari namun akhirnya terjumpa dia juga di persimpangan.

Sungguh unexplained seperti kau yang selalu kutuk lagu cinta muka buku tu lagu yg annoying, suara penyanyi dia yang mendatar takde dinamik bak kata adlin lepas tu budak sekolah semua minat lagu-lagu dia sebab memenuhi jiwa mereka yang semakin takde taste lately ni. Penyanyi tah hape-hape lirik dgn suara semua ke longkang. Amboi emo plak aku ni.. Last-last kau pulak yang terlebih-lebih miming setiap kali keluar lagu tu dekat radio. Tak gitu?

Mungkin kau juga boleh kata selain berkata jodoh itu sudah ditetapkan, apa usaha kau untuk berjauhan dengan dia? Sudah! Berbagai usaha. Bukan setakat kau dah tunjuk kau benci dia, bahkan segala kata kesat semua dah keluar namun akhirnya kita perlu pasrah kerana jodoh itu sungguh misteri.

Benci dan cinta itu hanya dipisah dengan satu garis halus. Ewah...

Dan paling penting jangan pandang rendah akan kuasa Allah. Misalnya kau selalu berdoa supaya beri rasa benci pada dia, jangan jodohkan aku dengan dia namun kuasa Allah itu mengatasi segala-galanya. Terimalah takdir diri kau dengan rasa syukur. Dalam mengejar sesuatu yang tak pasti, jangan lupa untuk bersyukur dengan apa yang ada.

Sekian tazkirah hari ini.

No comments:

Post a Comment