Thursday, September 10, 2009

Apatah ni...

Seorang teman lama bertanya, 'sejujurnya, kau masih harap bersama dia atau yang baru?'

Tentulah yang baru. He dumped me okey!
Kalau pun jodoh itu ditangan tuhan, siapa yang tahu kalau jodoh masih ada
tapi aku sangat berharap dan selalu berdoa moga dia bukan jodoh aku.


tapi ini jodoh dik....

'Even she had dumpped me, deep in my heart I still want her'

Entah lah..aku sendiri masih belum pulih sepenuhnya dari sakit yang tu. Nak beri komen lebih-lebih macam kurang emosi pulak. setiap hubungan mestilah mempunyai komunikasi yang baik. ye itu yang kawan aku tekan kan. Selain kau dan pasangan mesti punya rasa jujur, amanah, bertanggungjawab, baik hati bla bla bla...yang paling penting dia kena bertindak matang. Matang tu bagi aku begini...Bohonglah kalau dalam perhubungan kita tak akan rasa tertarik dengan orang lain. Kalau yang berkahwin pun ada rasa macam tu, tambah pulak yang baru nak bercinta menyulam impian nih kn!

Tapi bila ada perasaan tu, kita kena tahu adakah ia cuma perasaan tertarik atau suka atau sayang? Jangan disebabkan perasaan yang cuma timbul seminit dua tu kau perjudikan pasangan yang memang kau dah selesa dan sanggup susah senang hidup bersama kau. Once you take the action, u cannot turn back. sebab ini melibatkan hati dan perasaan.

Umi pernah cakap, perkahwinan dia akan di uji setiap 5 tahun. Dia perasan tentang tu. Dari awal perkahwinan hingga sekarang ada saja dugaan dari soal orang ketiga, kewangan, masalah kesihatan, keluarga bla..bla..bla.. Tapi alhamdulillah, mungkin berkat doa hubungan masih kekal. Tapi setakat doa saja kah? okey..secara logiknya, apa yang aku nampak, ia di handle secara matang..sebab itu ia mampu bertahan. Dan secara jujurnya aku sendiri belum capai sifat kematangan tersebut.

Aku pernah terbaca tentang ini ini. Seorang blogger buat undian dengan soalan ni..'Jika anda sedang dalam perhubungan dengan seorang yang anda sayang dan terjumpa seorang yang anda suka...a)anda akan kekal setia dengan hubungan itu b) terus mulakan hubungan baru....20% menjawab b..see!! so memang ramai orang yang begitu. Belum matang. Heh! memang rumit bicara soal ini.

tapi

ada jugak yang akan bagi alasan begini, eh kalau hati dah tak suka, sayang aku pada kau dah hilang mau tunggu apa lagi? jangan pertahan kan sesuatu yang tak pasti...okey anda bijak...

Kalau begitu kenapa terjadi kes kes macam lepas sebulan dua kau nk balik pada pasangan lama?rindu dendam mcm haram? oh tiba2 baru kau sedar yg baru kurang serasi atau tak boleh beri rasa feeling? entah lah..tp bg aku sendiri, kalau kita dlm situasi ni, pls do not turn back! kalau sekarang dia boleh buat, esok lusa di masa hadapan pasti buat lagi. pendirian tak tetap. belum matang sebagai manusia..

em..tapi betul lah..apa2 pun berbalik soal jodoh kan. Jika dah itu bukan jodoh kita, bercinta lah selak macam mana pun pasti bukan milik kita..dan jika dia jodoh kau juga, tolak lah macam mana pun kalau dah jodoh dalam kuali bertemu juga..

Kepada yang masih yakin mereka akan berjodohan suatu hari nanti, aku doakan kalian punya jodoh yang baik. Paling penting berubah jadi matang supaya kau lebih pandai hargai apa yang dipanggil kesayangan. Bukan cuma kat mulut je sayang tapi hati berbelah belah macam batu marmar di fire pedang ultraman. Penat okey...

2 comments:

  1. setialah pada yg satu...baru anda akn rasa nikmat ada relationship n bahagia. kalau asyik nk cr yg perfect makin tk perfect yg kita jumpe..

    ReplyDelete