Friday, January 20, 2012

Tangan yang menggoncang buaian..apasal nak goncang buaian? hayun sudah...

Hidup sebagai seorang perempuan boleh musnah sekelip mata sahaja sebab seorang lelaki. Kalau tak musnah pun dia boleh kelam kabutkan hidup kita. Dengan satu sentuhan lelaki, seorang perempuan boleh hilang sebuah dara. Dengan satu tandatangan, seorang perempuan boleh hilang seluruh harta. (ini vice versa)

Aku sedih dengan nasib seorang kawan aku yang suatu hari ada 3 india tunggu dia tepi kereta. Okey sekali pandang boleh faham la kan? Kereta macam nak kena tarik. Memang pun. Kereta yang tak dibayar lebih 3 bulan memang mengundang tarikan dari pihak bank. Ngeri. Nauzubillah… minta dijauhkan dari kita semua. Aku tak berani nak tanya dia. Dari cerita yang aku dengar, (mungkin dah ditokok tambah) Kereta tu suami dia beli guna nama isteri. Dan isteri mengharap tiap bulan suami bayar rupanya tak. Sekarang suami dekat mana kereta isteri pakai. Lepas tu kena tarik dekat tangan isteri. Takutnya!

Memang tak dinafikan bila kita dah jadi suami isteri, banyak benda kita kena consider untuk berkongsi. Termasuk kongsi nama untuk beli rumah, kereta, asb or lain benda. Tapi bila salah sorang buat taik ni la jadinya. Habis macam mana?

Aku tak reti nak bagi advise. Nak bagi peringatan. Sebab aku pun tak tau nasib aku macam mana in future. Sebab hati manusia ni milik Allah…bahkan jiwa dia, jasad dia juga milik Allah..kita Cuma diberi pinjaman untuk merasa bahagia dengan adanya suami disisi. Kalau suatu hari nanti hati dia berubah dan buat taik kat kita, 1st sekali redha. 2nd ada cara lain nak settle. Mahkamah. Guna undang-undang yang ada untuk pertahankan hak kita.

Tapi tulah… aku harap, aku dan kita semua pun beringat. Nak guna nama kita boleh, tapi berpada… kalau dah guna nama kita, kita pun jangan harap 100% dia bayar. Sesekali semak bil. Kalau dia tak bayar mesti ada sebab. Kalau memang suami tengah susah, tak salah kalau sebulan dua kita tolong. Jangan percaya 100%. Sebab lelaki ni banyak cabang. Diorang ada banyak cara mcm mana nak cari duit masuk, banyak cara nak buat duit keluar, termasuk cabang menipu. Pun banyakkk! Aku harap kita semua bijak dengan mengambil tahu bab undang-undang terutama process jual beli, insuran, tukar nama dan segala jenis undang-undang yg ada.

Orang lelaki bijak sebab diorang tau semua urusan melibatkan duit ni. aku pun sebagai perempuan kadang-kadang malas nak ambik tau. Sebab rumit. Jadi bila dah jadi depan mata, ambik sebagai iktibar. Ambik tau apa hak kita sebagai wanita. So kalau jadi apa-apa yang tak kita semua nak, kita tau jalan mana patut kita ambik.

No comments:

Post a Comment