Monday, November 12, 2012

Ctatan hari ke sembilan eh sepuluh eh sembilan kot

Lepas deliver, aku selalu pelupa! mcm dah shot satu wayar!

Alhamdulillah. Im blessed! Hari ni dah seminggu jadi mak mak. Maka perangai pun kena tukar jadi mak mak. Borak dengan orang pun topik mak mak jugak. Pampers brand ape, petua2 jaga anak, pasal susu, pasal pemakanan yg baik. Ala you know la topik ibu-ibu kan. Paling hot mestilah pasal nursing ataupun breastfeeding atau susu ibu.

Alhamdulillah rezeki anak. Susu banyak. Tapi adakah rezeki juga untuk si mak? yalah mestilah rezeki juga. Cuma aku je nak depress tak tentu pasal.

Sepanjang mengandung, bukan takde langsung. Ada! Aku ada juga baca sikit2 info pasal breastfeeding (bf) ni. Tapi sebab takde pengalaman so aku sekadar baca untuk tahu. At least tak lah kosong. Aku tau pasal kolostrum atau susu awal. Bila rasa sendiri, rupa dia mcm air masak. Cecair jernih.itu baru tahu. Aku tahu yang kita kena kerap bagi anak hisap supaya pengeluaran susu meningkat. Memang meningkat. Sampai bengkak2.

Yang aku TAK tahu ialah sakitnya bila susu bengkak! ok tak payah cerita susu bengkak, cerita masa mula2 anak nak hisap susu. Weh! sampai bergaduh2 aku dgn si kecik. yela, dah la dia pun tak berapa pandai nak hisap. Asik tergoyang goyang kepala, dah tu hisap sakit lepas tu terlepas. Nak hisap balik tu tak meraung mak dia? stress!

Kalau malam aku fobia bila anak menangis. Masa ni baru sedar, kalau anak nak susu rasa macam nyawa anak di tangan kita(ibu). Sebab kalau kau tak larat kau tak boleh mintak bapak dia netekkan (18sx)! kalau boleh dah senang ganti shift. Boleh la kau sambung dengkur!

Memang stress!

Alhamdulillah anak aku takde masalah bangun malam, ajak mak ayah dia borak. Setakat ni la. Cuma masalah dia adalah kalau dah nyonyot, dekat sejam! Memang lama. Kematu bontot tunggu dia puas. Kalau tarik sebelum dia sendiri lepaskan, meraung satu kampung dengar! bila mengadu dekat umi, dia cakap memang anak lelaki kuat menyusu. Tapi bila perut dia puas, dia memang tido lama. Memang pun! Sebab tu aku hangin kalau orang kacau anak aku tido. sebab kalau dia bangun mestila dia nak nyonyot. Aku pulak fobia!

Alhamdulillah, anak tak kena demam k. Tapi badan dia naik ruam sebab mak dia sibuk nak makan jamu ;-)
Tak tau la ni petua ke ape. Kuar hospital, terus mandikan dia dengan ubat beli kedai cina. Lepaa tu aku minum susu kambing.Tak bagi anak minum pun. Lepas tu mak bidan yg urut tu suruh bg minum air buah anggur hitam. 8bji anggur penyek2.Air dia bg la dlm setitik dua kat baby. Lepas tu setitik madu bancuh dgn air. Itu memang hari2 bagi. sebab percaya dan yakin madu itu mujarab. Dalam Al Quran pun ada sebut khasiat madu. selebihnya susu ibu. Mcm aku cakap, dia mmg minum susu banyak.

Hari tu aku curi2 makan goreng pisang. Wan ah bawak balik panas2.Dapat makan 3ketul. Baru nak tanya umi, pisang boleh makan ke? umi cakap ada la pisang tertentu. tapi yg ni tak boleh (sambil tunjuk goreng pisang berkenaan). Sebab selalunya pisang punca kancing gigi. gulppp!!

Benda pertama nak cari lepaa habis pantang, air cincau! nak letak ais banyak2!! Makanan tak teringin sangat. tp aku selalu kecundang dgn air. Dah la ramai org datang rumah melawat baby, mak aku hidang air sunquick! itu feveret dulu kini dan selamanya! masa mengandung hampir tiap hari minum pun tak puas2. adoi stress!

Wan cuti seminggu. Alhamdulillah dia baik sangat. Bila tengok umi tak menang tangan. yela pagi2 nak sedia air mandi baby, aku punya air daun, mandikan baby, masak nasik utk aku, jaga beeha lagi, anak mengasuh lagi. Wan kesian agaknya. Dia tolong basuh pinggan, buang sampah. ha tu jela yg dia tolong. tapi kira ok la. sebab aku pulak masa mengandung tak bape kisah rumah besepah. time dalam pantang ni pantang pulak tgk rumah sepah. nak menyapu, kena marah. nk masuk dapur kena marah. stress la tgk rumah mcm tongkang pecah. tp nanti lepaa badan dah sihat sikit mesti kena kerah masuk dapur balik. haha

Hari ketujuh Arrazi dah selamat dibotakkan. Nanti rambut dia kena timbang dan dinilaikan dengan nilai emas. Akikah pun dah selamat buat. Kami buat rendang dengan pulut kuning packing2 hantar dekat ofis wan dgn ofis aku. Rezeki Arrazi ;-)

ape pun syukur dengan fasa hidup baru ni. Aku cuma mahu sentiasa bersyukur dan enjoy dengan apa yang ditakdirkan sekarang tak kisah la apa akan jadi di masa hadapan.

peace yo!


No comments:

Post a Comment