Friday, August 12, 2011

Catatan puasa

Eh dah hari ke sepuluh puasa kan? Kejap nya masa bejalan jalan. Tapi ya syukur alhamdulillah.. masih belum ada yang rompong puasa nya. Tetiba teringat supir Nandang. Masa bulan puasa ni dia solat. Haha. Solat masa puasa je. Kalau tak puasa, tak solat. Dia cakap kalau tak puasa dekat sana, boleh. Tapi kau jangan makan depan orang. Kalau makan nanti orang pukul. Takde nya nak tunggu JAIS tangkap bawak masuk van jenazah ke apa. Orang tempatan akan belasah kau dulu bagi pengajaran supaya hormat orang puasa. Dasyat! Kalau raya, dekat masjid penuh sampai solat atas jalan. Dia pun tunjuk la jalan-jalan yang penuh. Pakai je baju raya tahun lepas. Lepas solat, balik rumah tukar baju, sambung kerja. Takdenya nak berjimba-jimba open house makan sampai pusat nak meletup.


Dah memandang kan ada kepandaian dan peluang, maka bulan puasa ni aku ambik la kesempatan jual kuih kegemaran keluarga dan diri sendiri iaitu kek coklat. Aku suka gila!!! Dan selalunya aku akan pastikan benda yang aku suka makan, aku pandai buat. Dan, there it is.. dah pandai. Lalu mertua offer jual kek berkenaan dekat gerai dia. So cuba cuba. Alhamdulillah makin memberangsangkan. Tapi penat.. balik kerja, dah sibuk-sibuk nak buat kek. Nak tunggu dia sejuk, nak topping, nak potong, susun masuk bekas dah jam 11 malam lebih. Nak siapkan baju untuk kerja esok lagi, last-last tidur jam 12am. Bangun sahur jam 5. Hasilnya esok tersengguk-sengguk depan pc. Nasib wan tolong petang-petang jualkan benda-benda yang aku buat ni. Jadinya lepas hantar aku balik, dia bergegas ke tapak bazar untuk jual kek. Nak plan berbuka dengan kawan-kawan pun susah sekarang. Kadang-kadang nak check handphone pun tak sempat. Nak borak dengan kawan baik pun dah tak sempat. Pegang hp dah lewat malam. Dia pun dah tidur. Tapi tu lah hidup.. dah ada peluang dan rezeki, berusaha la.

Baju raya belum beli. Hari tu masa jalan-jalan dah jumpa yang berkenan. Wan suruh ambik je tak payah lambat-lambat. Tapi aku tak ambik sebab belum feel nak beli baju raya. Rasa macam nak survey lagi. Ntah pape.

Haikal makin besar. Keletahnya budak tu. Geram dengan rambut kerinting dia!

Hari tu pergi Cherating. Ada kerja sambil tu wan ambik kesempatan memancing. Bestfriend dia pun ada. Hasilnya, hampeh! Ke sana pun last minute plan. Nak test drive kereta baru. Best gila naik kereta mewah. Bukan wan punya la of course. Kawan dia punya. Pergi balik orang bawak 200k/j aku boleh bantai tidur tak sedar apa. Kalau naik kereta sendiri dah jerit-jerit suruh slow. Bunyi ekzoz je sekampung dengar. Ni kereta baru senyap, sunyi, selesa gila ah! C class kan. Pengalaman la. Tumpang merasa rezeki orang… best lah cherating. Tapi siang tak best. Dull. Macam pekan mati. Tapi malam happening gila. Macam-macam aktiviti. First time tengok kelip-kelip. Main dengan kelip-kelip. Ambik dia letak dalam baju orang depan, nampak bercahaya. Lepas tu nampak dia terbang keluar dengan terhoyong hayang. Mungkin pening dek bau.




Dah pening pk pasal raya. Nak menyusun raya kedua dua belah keluarga pening sikit. Sebab sebelah sini ada masalah sendiri, sebelah sana pun masalah jugak. Harap-harap dapat yang terbaik. Semua orang puas hati dan happy.

Terawih baru buat beberapa kali. Pemalas. Lepas magrib buat aktiviti sendiri. kalau kek, siapkan kek. Kalau takde kek, tengok drama. Tak berapa nak dapat hidayah dangat nak beramal ibadat sungguh-sungguh. Niat tu ada. Tido kejap lah. Nak bangun pukul 4 nak qiamullail, sekali terawih sorang-sorang. Last-last hampeh. Suami memang tak dapat la nak bangun-bangun tengah malam-malam ni. Tu lagi hampeh. Setakat buat amalan yg wajib je. Yang sunat-sunat ni tak berapa nak mau. Ntah la. Harap-harap terbuka la pintu hati dia nanti.

Bergaduh macam biasa. Tiap hari bergaduh. Yang teruk. Yang stok tinggi suara. Tapi kejap lagi ok. Dah boleh usik cubit-cubitan senggol senggolan. Ah aku pun tak faham. Agaknya orang berkahwin memang macam tu kot. Selalunya sebab nak kejutkan bangun pagi. Liat nya masya Allah!! Macam-macam dah buat. Tarik telinga versi perlahan dah, geletek dah, baca yassin kat sebelah dah, tangan berbau sardin letak kat hidung pun dah. Tapi tak lut. Bila dia bangun, dia cakap tunggu balasan! Nanti masa dalam kereta, aku jaga baik. Dia bawak macam keling. Cilok kiri kanan. Sampai aku menjerit. dia? Senyum dendam. Pagi-pagi memang macam tu. Ntah lah aku pun tak faham. Sementara masing-masing nak matang..

Selamat berpuasa!



p/s : tempoyak bau cam gam****! Jangan paksa aku makan.

No comments:

Post a Comment