Tuesday, August 16, 2011

saya yang gemuk

Baca blog lady noe stress pasal pendapat orang pasal dia tu buat aku terfikir. Masalah aku sama. Aku gemuk. Tapi dia cantik. Aku tak. Dulu aku pernah ataupun ada jugak stress pasal badan. Bentuk badan. Gemuk. Memang dari kecik gemuk. Kalau nak beli baju raya memang selalu stress. Baju yang aku berkenan tak dapat beli sebab takde size ataupun bahagian lain boleh masuk, tapi tang dada tak lepas. Lengan sendat. Tapi takpa, bukan semua yang kita nak kita dapat.


Aku orang yang besar dari kecik maksud aku dari kecik-kecik dulu orang dah ingat aku besar. Semua nya besar. Tangan. Kaki. Bontot. Peha. Tetek. Semua besar. Nak buat macam mana keturunan kot. Bukan aku mintak.

Dalam dunia ni memang double standard nye tinggi sangat antara orang kurus dengan gemuk. Sangat tinggi. Dan kalau kau baca-baca blog, yang banyak merungut pasal hal bentuk badan ni pasti lah si gemuk. Jarang sangat dengar si kurus merungut sebab tempat diorang lebih banyak dalam dunia ni.

Bila aku tulis macam ni, mesti kau-kau yang perfect tu akan cakap, dah kau tak reti jaga badan, makan sumbat macam naga. Tak reti nak stop memang la badan kau gemuk. Macam lady noe tulis, dari kecik kot aku dah belajar diet. Dari kecik kot aku belajar work out. Dari kecik aku belajar makan nasik sehari sekali. Jangan makan junk food. Ais krim tu kalau boleh tak payah makan sebab punca kegemukan. Tiap kali nak breakfast nasik lemak, aku akan fikir 10x bukan sebab mengantuk tapi sebab kandungan lemak. Ntah la. Control la macam mana pun berat turun sekilo, naik balik sekilo.

tapi aku tak nafikan sesekali memang ada aku terlajak makan. biasala manusia kan. kalau dah sedap semua nak belasah. Tak kan dengan makan banyak sesekali tu kau dah nak judge aku ni kuat makan? dah badan orang kurus tu tak naik-naik makan la bepuluh kilo daging merah pun.
Sekarang aku bersyukur walaupun gemuk, aku cuba maintain kan asalkan tak obesiti. Tak dihinggapi penyakit apa yang menyusahkan diri. Seat kereta masih cukup menampung bontot yang besar ni.

Sekarang, maksud aku dua,tiga tahun kebelakangan ni aku dah boleh uruskan stress sendiri. misalnya kalau bersama dengan orang yang tangan kecik, jari halus runcing cantik jee… aku bisik dalam hati. Syukur aku ada tangan. Walaupun besar macam raksasa, tapi aku boleh buat apa saja yang dia boleh buat. Bahkan lebih bagus dari dia. Aku tau tu. Apa yang tak boleh? Selagi tangan kau sihat walafiat, semua pun boleh buat.

Kalau nak beli baju yang cantik-cantik. Sebelum ambik test badan sendiri, tanya dulu salesgirl. Ini cutting kecik ke besar? Selalunya baju esp baju kurung moden cutting nye kecik. Maksudnya kalau aku biasa pakai size M mesti takkan muat kalau sarung jugak kurung moden size M. unless kalau standard size la kan… Kalau cutting kecik, aku terus ambik saiz L. maksud ambil saiz lebih besar dari size biasa yang kau pakai. Bila test, mesti ngam ataupun longgar sikit. Maksud aku dekat sini berkaitan dengan psikologi. Bila kau dah try baju yang longgar atau ngam-ngam perasaan kau mesti happy sebab at least ada jugak harapan aku untuk beli baju ni. Walaupun kau buat-buat tak sedar ia lebih besar dari size biasa yang kau pakai.

Lagi satu taktik yang aku selalu amalkan. Ni agak keji. Tapi semua ni hanya di simpan di perut. Misalnya kau lepak dengan orang yang kurus nampak perfect semua benda. Kau cari kelemahan dia. Ok mencari kelemahan orang lain adalah sifat yang keji. Tapi kan sangat membantu untuk naikkan self esteem kau sendiri. tapi make sure kelamahan dia tu, kelebihan kau. misalnya dia kalau bawak kereta macam semut. Tapi kau boleh ajak schumacher racing lagi. Ataupun orang cantik ni selalunya pemalas. Selalunya. Tak semua pun. Kau tak caya gi melawat bilik dia. Kebanyakan orang cantik ni mempunyai bilik macam sarang lipas… at least kau pengemas, bilik tak sarang lipas pun..atupun ataupun kau tengok tumit kaki dia. tak semua orang cantik kulit tumit halus mulus okey... ada jugak yang pecah bederai.. tumit kaki aku pecah takpe sebab aku memeng tak cantik. HAHA Yeah walaupun benda tak logik.

Dan aku jarang sangat stress pasal masalah badan gemuk. Setakat risau tu ada jugak. Risau la nanti suatu hari suami lagi sebab dah tak larat nak menanggung malu bersiteri gemuk macam aku. Ataupun nanti lepas anak 4,5 badan dah out of shaped. Risau. Tapi takdela sampai nak menangis sorang-sorang dalam toilet sebab badan gemuk. Tak pernah.


Dan paling best aku ada ramai kawan yang tak pernah persoalkan pasal badan aku gemuk aku tak layak kawan dengan diorang. Paling busuk pun masa aku tengah sedap makan, kawan tegur, dila bawak bersabar ye. Nanti badan naik jangan merungut. aku jarang ambik hati. kadang-kadang suami aku pun panggil aku si gemuk. macam kejam kan? tapi aku tak ambik hati pun. sebab aku tau kelemahan dia. hehe so belajar mencari kelemahan orang lain supaya self esteem sendiri dapat ditingkatkan.
Soalnya sekarang ni, orang yang kurus cantik ni jarang nak kutuk aku si gemuk ni. Yang kutuk selalunya yang muka mcam tongkang pecah, nafas berbau asap, perut buncit. Tu yang mulut puaka sebenarnya.

Jangan difikir sangat benda-benda dunia ni.

1 comment:

  1. Let me share 1 interesting video berkaitan dengan topik gemuk ni. Ini slot dari program bual bicara ABCTV di Amerika. Just go and watch at http://tinyurl.com/kwuwuqu Thanks.

    ReplyDelete