Tuesday, December 14, 2010

Saya tak lapar, tapi saya haus

Perempuan lebih cepat matang dari lelaki.

Dah lama tak dengar steatment tu dan semalam terbaca di blog Hanis Zalikha dan terus asik memikir mikir hal berkenaan.

Perempuan lebih cepat matang dari lelaki. Pemikiran kita jauh 5 tahun ke depan. Sebab tu perempuan tak boleh bercinta dengan lelaki sebaya. Ingat lagi dulu saya pernah berkawan dengan lelaki sebaya. Setiap benda yang dibincangkan memang jarang sangat selari pendapat. Selalu sorang kelaut sorang ke sungai. Walaupun sungai dan laut akan bertemu juga di satu garisan yang berwarna kelabu, tapi jauh jugak la perjalanan aliran sungai tu sebelum bertemu laut. Ibaratnya kena bergaduh berantakan dulu baru selari pendapat. Itupun kalau selari. Kalau tak, sila makan hati.. Kalau bab2 hiburan tu adalah selari sikit sikit macam nak tengok movie ape. Tapi kalau bab saving, atau spend duit ke arah apa memang nampak sangat si dia belum matang. Kumpul duit gaji sebab nak beli psp. wat the fun?? Lelaki berumur 22 tahun masih kumpul duit untuk beli psp. omagad! Tapi duit dia kan. Lantak lah. But it really prove the steatment.

Orang cakap ape tanda lelaki yang dah matang dari segi pemikiran?

Bila dia bicara soal kahwin. Dia dah mula start mengumpul untuk kahwin. Tapi bagi saya pemikiran macam tu masih lagi belum matang sebenarnya. Kalau setakat kahwin, no belum cukup buktikan dia matang. Orang yang betul-betul matang akan fikirkan ibu bapanya di depan. Sebelum dia kahwin, pastikan ibu ayah sudah ada tempat berteduh yang selesa. Adik-adik selesa dan ada hala tuju hidup untuk berjaya seperti dia. Ambik action kalau kita dah kahwin, sapa akan ambik alih tugas kita. Misalnya kalau dia driver ibu, nanti bila dah ada isteri sape akan bawak mak ke sana sini..sebab kita mana ada masa dah dengan family sangat sebab dah ada isteri pastu anak-anak sendiri... Kalau dia fikir semua tu barulah matang yang sejati namanya!

itu bagi saya la.... kalau lelaki yang cuma fikir kahwin, lengkapkan hidup sendiri untuk kebahagiaan dia dan bakal isterinya sahaja...sorry lah kau cuma lelaki yang ambil kesempatan atas tiket perkahwinan untuk lepaskan diri dari semua tanggungjawab kau terhadap ibu bapa dan keluarga kau saja!


sedim

jom sambung bekerja! 

1 comment:

  1. tp ada juga lelaki yg da tua tp belum matang2 lg. adeh....

    ReplyDelete