Tuesday, November 30, 2010

Kuasa manusia setakat mana saja?

Orang yang gila kuasa mampu menjatuhkan sebuah tembok.
Dulu...aku sedikit tak faham macam mana orang yang tinggi ilmu itu boleh ada sifat gila kuasa.
Oi sungguhlah lemah minda aku ni kan. Naif
Rupanya...kuasa boleh merubah sesiapa pun.
Walau kau dulu hidup kais pagi makan pagi, dan petang belum tentu kau dapat makan.
 Bila berkuasa kau akan lupa kau dulu hidup mengais.

Kuasa ada bila kau di atas. Berharta.
Suara orang berharta memang sentiasa didengar.
Dan paling menyampah bila kau lupa orang bawah bila kau berkuasa.
Dan paling paling paling aku menyampah dengan perangai evil bila kau di atas,
kau cuba jatuhkan orang yang baru mula nak panjat anak tangga.
Sedahlah lupa orang dibawah, kau cuba jatuhkan dia pulak

Ye memang aku lemah minda. Memang aku naif .
Kerana sekarang baru aku faham kuasa yang ada pada kekuasaan.
Bila kau mula menguasai sesuatu tempat tau
sudah mula menguasai seseorang
kau akan mula rasa kau mahu menguasai dunia
aku baru faham...

Sedihlah bila disebabkan kuasa, tudung labuh yang dulu selalu kau pakai kini tinggal  tudung tak labuh
sedih lah...
sedih...

Tapi aku tak pernah berharap sebab kuasa nanti suatu hari kau tiada siapa-siapa...

1 comment:

  1. bila mau tgk peribadi seseorang, perlu tgk adakah perubahan yg tak sepatutnya bila dia senang.

    ReplyDelete