Tuesday, January 25, 2011

senyap tak perlu kata apa-apa

Aku ada masalah dengan orang yang kalau marah senyap. Kalau tak suka senyap ataupun dalam hati tak suka. Tapi dekat mulut cakap suka. Sangat pura-pura. Dalam hati benci, dekat mulut cakap sayang. Dalam hati belum sedia, tapi di mulut cakap ready for everything. Oklah kita compromise kadang-kadang kita perlu hipokrit untuk selamatkan keadaan. Untuk menjaga hati pihak lain. Tapi bukan semua benda pun kau boleh nk pura-pura sebab nak jaga hati. Bukan semua benda kalau kau tak sedia kau boleh janji nak buat. Sometime its good to say truth. Kita tak akan menyusahkan pihak lain dan tak buat hati lain membengkak!


Sifat-sifat di atas sangat berlawanan dengan perangai aku. Bila aku tak suka, akan nampak di muka. Memang tak boleh cover punya. Muka yang manis akan terus jadi hodoh dan mula lah sifat mazmumah yang lain timbul. Kalau aku tak suka, aku cakap. Kalau suka, aku cakap. Same goes for sayang, cinta. Bila aku dah sayang I’ll show my expression on it. Bagi aku, itu lah sifat kita menghargai apa yang kita rasa. Senang. Tak menyusahkan orang. Tapi sebagai seorang perempuan, aku faham lah yang kita tak boleh tunjuk sangat perasaan yang berlebihan. Tambah-tambah kalau melibatkan sikap yang buruk. Mula-mula walaupun tak tercover dengan memek muka, at last kau senyum jugak sebab kau tau dalam keadaan tertentu kau kena mengalah. Encik ego, ketepi sikit sebab bagi cik mengalah lalu. Aku faham tu.



Tapi bila kita dah mengalah, buang ego tapi orang tak hargai apa yang kita buat there’s gonna be a problem. Oh ya! Lagi satu bila marah, kau SENYAP!!! Diam tak bercakap. Like gun with silencer which can killing me softly. Jangan senyap! Speak out! Bagitau. Maksud aku bukan lah bagitau jerit jerit tengking marah tak pasal-pasal. Bagitau baik-baik bincang. Semua benda boleh bawa bincang. Jangan senyap. Sebab senyap takkan selesaikan masalah. Sebab aku tak faham kau, dan kau pun tak puas hati aku ni jenis tak faham bahasa isyarat senyap. Betul. Aku tak faham orang jenis senyap. Bersuara sikit ape salahnya.



Tak rugi orang yang yang berbincang, dan tak menyesal orang yang beristikharah.

No comments:

Post a Comment