Wednesday, September 14, 2011

Bukan cerita cinta biasa

Baru-baru ni, aku ada beli satu novel fiksyen berbahasa melayu. Memang novel tu dah lama aku cari. Lepas tu masa tunggu ochin dekat Bukit Tinggi sebelum nak buka puasa dengan dia tempohari, singgah Popular kejap. biasalah, mak kan tak suka buang masa yang emas ni kan.. Masuk la bookstore. Sebab aku suka bookstore. Sapa yang tak suka kan.. Cik wan pun suka. Especially bahagian majalah memancing. tapi setengah jam je. lepas tu macam cacing kepanasan ajak keluar..

Aku pulak jenis, kalau masuk shopping mall, nampak bookstore rasa happy yang teramat macam baru dapat hadiah gelang emas putih ketul-ketul. Badan lesu terus bertenaga macam baru lepas makan coklat 2 bar. Aku boleh habis masa berjam-jam dekat bookstore belek buku sebuah demi sebuah sampai cik wan mengamuk baru sedar diri rupanya dekat kedai buku. Aku tau ramai lagi orang kat luar sana perangai macam aku. Golongan yang suka buku.

Tapi macam aku, lebih kepada novel fiksyen. Malay english. Dua-dua aku bahagi kasih sayang sama adil. Selain dari tu, buku masakan. Lepas tu buku RAHSIA MENJADI JUTAWAN. As you know, melambak gila buku rahsia nak jadi jutawan ni kat market. Baca tapi tak jutawan jugak. Sebab lembap kot.


Okey back to story. Ada sebuah buku ni tajuk dia ‘LANGSIR BIJI REMIA’ karya Noor Suraya terbitan Jemari Seni. Dah lama sangat aku cari buku ni. Asal singgah bookstore mesti cari. Mungkin sebelum ni tak perasan or, belum cukup bersungguh-sungguh, sebab tu tak jumpa. Selalunya kalau masa online aku dapat tau keluar buku baru, and from sinopsis tu menarik aku akan tulis dekat draft message. Senang sikit kalau nak cari cek handphone je.

Okey lepas tu masa nak tunggu ocin tu, masuk kedai buku, sambar satu buku secara rawak and start baca. Belum teringat lagi pasal buku yang memang cari-cari sangat. Selak serba sedikit, rasa kandungan buku tak berapa kick. Letak balik. cari buku lain.. By the time nak letak balik dekat rak, aku ternampak buku yang memang dah lama dah….aku cari.

Perasaan?

Rasa nak pengsan. Menggeletar seluruh tubuh. Tangan kaki start basah. Nervous. Menggigil tangan nak ambik buku berkenaan. Rasa macam ada kamera pusing mengelilingi badan dan muzik 'we are the champion' berkumandang. Rasa orang sekeliling dah takde. Perasaan nak melompat dan menjerit tu dah tak dapat dikawal. Tetapi masih sedar diri lalu cuma menjerit kecil.  Jantung berdegup kencang. Perut macam ada rama-rama berterbangan.... Senyum bukan sampai telinga lagi bahkan dan buat putaran 360 darjah keliling kepala. Senyum. Muka merah blashing. merah padam macam baru lepas orang cakap, dila kau cantik harini..wah! Pandang kiri kanan, senyum lagi...

Subhanallah! Terus ambik dan bayar (nasib baik duit ada)



Puas hati! Dapat beli

Puas hati! Dapat baca

Puas hati! Dengan jalan cerita!

Alhamdulillah! Memang aku puas hati. Berbaloi melabur RM17 untuk buku yang tidak terlalu tebal dan cerita yang tak meleret. Tiada langsung aksi cinta yang membuang masa atau ahh pendek kata, penulis berdakwah dalam lembut. Sindiran diterima. Ini bukan cerita cinta biasa.

Duha, pandanglah mataku yang berbisik... Kalau hati ini memang sebatang pena, tintanya tentulah daripada pelangi tujuh warna lalu kenapa tidak saja dikirimkan sepucuk surat cinta pada dia?

Buku ini mengajar kita erti syukur. Mendalam sangat makna.. Part paling best  Zaid, Zara, Ziyad...

Dik non, kau kena baca!

No comments:

Post a Comment