Monday, October 4, 2010

Tips orang yang putus cinta

Tips ini untuk perempuan sahaja bukan lelaki. Kalau lelaki rasa sesuai untuk dia, sila amalkan.

Kalau anda seorang yang mudah dapat pengganti, tips ini  TIDAK sesuai untuk anda.

Baiklah. Hari ni mood saya baik lalu saya ingin menulis sesuatu yang memang saya dah buat dan berkesan dan ingin kongsi dengan pembaca yang berapa kerat ni.

Memang sudah takdir atau ketentuan perjalanan hidup seseorang tu tak semua nya indah. Ada yang bercinta-putus 40 kali tapi last sekali jodoh bertemu juga. Ada yang TAK pernah bercinta langsung tapi terus dapat suami yang alhamdulillah bahagia hingga hujung nyawa. Ada yang kali kedua, ketiga bercinta baru dapat jodoh sesuai... Ini tips saya cipta sendiri hasil kajian beberapa tahun HAHA. Tapi tips ini cuma sesuai untuk orang-orang tertentu je sebab kajian dilakukan tidak secara menyeluruh tapi lebih melibatkan hati, perasaan dan pengalaman  sendiri :)

Bila ditinggalkan kekasih hati yang sudah ada teman baru, apa perlu kita buat? Mari kita lihat satu persatu ...

Langkah 1 - Maafkan diri sendiri, dia dan semua yang terlibat. Misalnya kalau melibatkan orang tua, adik beradik, kawan-kawan kita atau dia. Maafkan semuanya..Dan kalau boleh pergaduhan kita jangan melibatkan orang lain.

Langkah 2 - Tukar no telefon anda. Penting atau tidak bagi saya penting. Sebab? Bila hati celaru, kita selalu emosi. Bila emosi kita mesti nak cari bekas kekasih dan secara tiba-tiba buat luahan perasaan. Bayangkan kalau kita dah hantar sms yang patutnya short tetapi sudah jadi karangan SPM akibat dari emosi tersebut. Anda tak buat, saya tau! tapi SAYA selalunya buat. Maka sebelum jadi perkara-perkara memalukan diri sendiri baik saya tukar no. Apa rasional nya? Bila tukar no, kalau emosi terganggu kita still boleh hantar sms betul x? Betul. tapi sebenarnya berkesan sebab bila ada no baru, ego kita tak lah menjunam sangat. So bila nak hantar sms pada orang berkenaan tu kita akan fikir 8 juta kali last-last tertidur dan lupa nak hantar. Atau bahasa paling mudah, kita dah berkorban dengan menukar no, takkan nak biar pengorbanan kita tu tak berhasil betul x?


Langkah 3 - Work out! Saya dulu start balik jogging dalam bilik sampai berpeluh lepas tu hati puas. Kalau nak lebih baik jogging di taman rakyat. Kalau ada duit lebih daftar jadi ahli gym di tempat anda. alang-alang nak jadi kuat, biar jadi malek noor terus. HAHA baru berbaloi tak gitu??

Langkah 4 - Baca Al-Quran. Ini memang ubat paling mujarab sangat mujarab. Baca baca baca  biarlah adik beradik awak nak buat muka pelik tengok kakak nya dah lama tak nampak pegang quran tetiba berubah. Lantak situ. Baca. Manusia ingat tuhan bila susah. Memang betul. Tapi at least kita ingat dari lupa terus kn..

Langkah 5 - Mengadu pada tuhan. Bagitau dia semua rahsia kita. Bagitau yang kamu sedih dia tinggal kamu tapi mintak tuhan maafkan dia kerana dia berhak memilih. Minta tuhan gantikan orang lain yang takkan buang kita macam dia. Jika terlalu awal untuk beri pengganti, cukuplah cuma diberi ketenangan dan kekuatan...

Langkah 6 - Join kelab I HATE LIVERPOOL..sebab ape? Dulu ex saya peminat setia kelab yang asek kalah je tu. Bila join barulah steady :)

Langkah 7 - Selain cuba untuk remove dia dari hati, remove dia dari Facebook, Friendster ape-ape lagi akaun yang anda ada. Biarlah! Ingat senang ke nak kuat? Adik saya cakap, bila buat macam tu nampak looser gila! Tapi bagi saya itu untuk kebaikan sendiri...

Langkah 7 - Stop beli air strawberry dutch lady sebab itu minuman favourite dia. prfttttt!

Itulah langkah-langkah awal yang saya ambil dulu. Harap ia dapat membantu sesiapa yang patah hati. Dahan yang patah boleh tumbuh baru. tapi kalau patah hati, ubat ape pun takde jual dekat farmasi. Ubat sendiri. Bila kita kena berubat sendiri, pandai-pandai lah nak ambik ape yang sesuai. Buang ape yang tak sesuai. Ingat jodoh, pertemuan. perpisahan , ajal maut semua dah ditulis. Jodoh kita lambat lagi. Dia lambat sebab ikut jalan lama, bukan highway macam orang lain.

No comments:

Post a Comment