Sunday, October 31, 2010

Pagi ni breakfast cucur bawang dengan kuah kacang..selera aku memang pelik-pelik

Bila sesuatu perpisahan berlaku, kita akan rindu sesorang itu disebabkan perkara-perkara kecil yang pernah dia buat pada kita. Small things. Misalnya, dulu masa sekolah rendah saya ada sorang classmate lelaki  yang cute plus hensem. Kitorang takde connection seperti bercouple atau bestfriend ke ape. Tapi sampai hari ni saya masih ingat dia disebabkan dia terjatuhkan pensel saya dan mata pensel patah kemudian dia cakap sorry dan asahkan balik pensel saya...awwww!! comel kan moment tu? kau bayangkan kecik-kecik aku dah pandai menghargai perkara-perkara kecil seperti itu..

Bila dah besar, kita berkawan dengan ramai orang. Bertemu, berkawan dan berpisah. Saya sangat sure semua ini berlaku pada semua orang. Semua! Sekolah menengah, kolej, universiti, tempat kerja lama dan baru, tempat berkursus, skandal, boyfriend, girlfriend..bla bla bla...pertemuan perpisahan berlaku in every single things yang berlaku dalam hidup kita..

Saya ada beberapa orang kawan special yang kadangkala rasa rindu itu datang disebabkan saya ingat balik perkara-perkara kecil yang pernah kami lakukan bersama..

tapi sekarang saya rindu arwah tok nek sungai saya.... rindu :'(
bila rindu dia, saya selalu teringat saat saat terakhir sebelum dia meninggalkan saya, kami semua. Dia sempat ajar saya masak kari ikan yang memang lain dari yang lain. Umi saya pun tak masak kari macam tu. Nenek ajar saya masak kari... benda kecil. Sebab dia pun ajar cicit dia yang lain bab-bab memasak ni. Tapi bila dah tiada depan mata, benda tu jadi sesuatu yang besar dan dirindui...

misalnya bila berjauhan dengan ibu..saya selalu rindu air milo panas yang ibu bancuh ..ataupun rindu suara nyaring dia menjerit kejut saya bangun tidur!

Dulu selalu rindu, nak makan keropok udang meow meow dengan air coklat dutch lady atas kerusi tepi stadium hoki  masa balik jogging lepak-lepak sampai matahari naik tegak atas kepala...

rindu nak berebut makan tako tao depan kedai tako tao lepas bayar muka terus tak sabar-sabar cari kerusi nk melahap si bulat 3 biji tu..

rindu nak makan laksa di kedai bawah pokok. Kedai tu dah kena roboh.lepas tu dah tak dapat kesan lagi mana kedudukan baru dia. Syahdu je bila lalu tempat tu. Banyak kesan memori disitu.

Kadang-kadang ada orang rindu nak makan berkongsi satu sudu, dan minum berkongsi satu straw...ataupun rindu nak makan berkongsi sekeping sandwich dengan 3 orang yang lain.. semua tu perkara KECIL berlaku secara spontan tapi menjadi BESAR mengikut masa dan keadaan...

Rindu mahu melihat rambut sarang tebuan versi dulu dulu..versi yang masih kecil dan belum tahu dunia ni luas..gulp!

rindu suasana masa saya takut longkang nak ke pasar malam dekat setengah jam kawan-kawan pujuk kau langkah je dilla,kalau jatuh boleh panjat. Dah setengah jam menjerit jerit mintak tolong, kereta lalu lalang semua hon tanda sokongan. Bongok!

rindu mahu melihat kereta orang tu dari jauh, dan orang tu tak sedar pun saya sedang melihat dia..

...


sebelum makan tulis blog dulu. haha.. rindu makanan ni jadi mari makan bersungguh sungguh!!

3 comments:

  1. lama xnomen disini. ko wat aku laparlah... hujan2 neyh... aduhai...

    ReplyDelete
  2. nasib kau bagi link..aku pun dah lama x jenguk blog ko.pe cite? dah sihat ke?

    ReplyDelete
  3. ye...sy pun slalu rindu. rindu pd perkara kecik tp rinduuuuuuu. hehe

    ReplyDelete