Sunday, October 24, 2010

Lelaki DAN Shopping



Selalu dengar orang lelaki merungut kalau perlu temankan wanita membeli dan belah. Kononnya lama sangat berjam-jam sampai mereka jemu lalu terpaksa bersidai di luar shopping mall menghabiskan berpuntung puntung rokok menunggu mak kakak adik perempuan atau awekss mereka bersungguh sungguh menghabiskan duit..

Dilahirkan sebagai perempuan yang kurang gemar bershopping cewahh! gemar adalah sikit tetapi tak gemar sangat sudah cukup memberi tuah ya TUAH kepada bakal suami saya kerana tidak perlu melayan sikap membeli dan belah yang terlampau kronik. Saya tidak kronik part itu. Em...setakat inilah...memang setiap kali kalau mahu membeli barang seperti contohnya hand bag atau baju. Saya akan ke bahagian berkenaan dan pilih serba sedikit bawa ke kaunter dan bayar. Ye mungkin kerana saya jenis yang kurang teliti, careless wat so ever jadi hasilnya dalam setengah jam saya mungkin sudah membayar tiket parking dan mula bergerak keluar dari mall.  Ok perlu ke membebel tentang diri sendiri padahal topik lelaki dan shopping????

Saya ada 3 orang adik lelaki dan seorang ayah lelaki dalam hidup saya. Dan sebagai kakak sulung selalunya saya yang jadi fashion advisor mereka. Oh patutlah adik-adik aku tak reti berfesyen..tengoklah sapa advisornya..HAHA.. Dalam banyak-banyak lelaki dalam hidup saya ni, adik yang ke3 paling cerewetttttttt bab-bab attire ni. PALING! Kalau beli seluar atau baju dekat sejam dia akan belek letak belek letak belek letak belek lepas tu fikir 40 minit baru bawak gi kaunter bayar. Tapi nasiblah bukan sehelai. Dia jenis kalau sekali beli, pat lima nam lai. Jadi berbaloi jugak la kalau teman dia shopping. Yang paling annoying masa tengah proses pilih memilih mesti nak 'kak ok x?' 'kak yg ni boleh?' kak itu..kak ini... memang! rasa nk muntah!!! Pernah saya dan dia nak belikan ayah baju batik, TIGA shopping mall kami jelajah nak cari baju yang dia berkenan, padahal bukan beli untuk dia pun. Bayangkan betapa cerewet nya mamat ni!

Adik lelaki yang kedua terbesar dan tertinggi oh yang raja tahi lalat tu. Dia tak erapa cerewet. Tapi kuattttttt  membebel. Sambil memilih mulut dok pot pet pot pet macam-macam dia membebel. Mana seminit tak jadi sejam? Padahal beli sehelai seluar slack je.

Adik yang bongsu memang paling ah! Dia susah nak buat keputusan. Kak yang mana kak? Aku tak tau la kak. Bila saya cakap, pilih la kaler yang belum ada dalam koleksi..'em...semua kaler aku dah ada' Bila aku cakap ambik jelah kaler ni...dia jawab tak cantik lah! Ok nampak tak disitu sakit hati tak kalau teman mereka shopping?? And kadang-kadang saya memang sampai naik suara sebab mengantuk plus bosan plus penat nak melayan kerenah diorang.

Memang letih. Kalau saya dengar ura-ura antara mereka nak beli sesuatu saya memang paling nak elakkan dari teman budak-budak lelaki ni. Tapi antara lelaki lelaki berkenaan yang paling mudah mestilah ayah saya. Ye saya memang menurun dia. Kalau nak belikan baju, asalkan saiz ok, kain ok, kaler apa pun tak kesah dia mesti ok. Kalau yang mahal tu, memebebel lah dia sekejap tapi lepas tu dia akan pakai jugak...Paling mudah lah! Semoga bakal suami saya (dimana pun anda berada di highway atau jalan kampung) harap-harap bab beli dan belah ni anda seorang yang mudah..harap-harap....

Ini baru shopping baju seluar di shopping mall belum lagi kau masuk kedai kedai aksesori kereta atau motor. Sumpah menjengkelkan! Sejam dua jam pun mereka takkan sedar dah ada muncung panjang  tengah hangin menunggu!




See??? Sebenarnya lelaki kalau dah datang niat diorang nak membeli dan belah maka anda semua perempuan-perempuan haruslah bersedia fizikal dan mental.. Sebab mood kita dan mereka nak bershopping adalah jarang selari.



tapi sekarang bila dah jauh-jauh jarang jumpa ni rindu pulak nk shopping ngan makhluk-makhluk ni ... tapi ah perasaan boring tu lebih kuat rasanya..HAHA

ini cerita dari pengalaman sendiri dan tak semestinya memberi konklusi bahawa semua lelaki sama...

kan kan kan nenek kan???

imej : abang gugel

2 comments:

  1. aku giler shopping siap lar wahai bakal suami ku.. hahaha

    ReplyDelete
  2. uish kalau dia memahami bagus tapi kalau tak memahami taham jela telinga tu hehe

    ReplyDelete