Saturday, May 23, 2009

My Umi

Bila baca blog orang lain yg ada tulis tentang Hari Ibu, aku mcm tesedar...em nape ye aku x menulis tentang tu...em masa tu aku tengah melalui krisis emosi yg menggila. Sampai aku lupa tentang umi...

Tiap thn umi sambut birthday sama atau selang sehari dgn hari ibu...8hb Mei 1963.. Jadi selalunya kami adik beradik akan bg 1 hadiah untuk 2 occasion. Kalu x hadiah pun, aku akan text sms cute2 untuk wish pd umi...tp tahun ni, aku mcm lupa. Sbb sibuk layan emosi...Cuma oh ya, mira ada buat kad. N dia mintak aku tandatangan.dan aku pun tulis “I love u always..’ tu je!! Sungguh aku x nak macam tu...dh la masa hari ibu tu aku terasa nk melepak sepanjang hari..jd umi yg masak d sbg nya...sungguh derhaka aku ni..dila..ko tau x mana pintu neraka??!!

Cerita tentang umi

Nama : Noor Azimah Binti Sulaiman
Umur : 47 tahun
Asal : Penang
Tinggi : 161 cm
Berat : plus minus 16kg (di planet marikh)

*************************************************

Dia seorang yg gemuk. Tp dia cantik. Sungguh!! Kalau dia kurus lg terserlah kecantikan dia. Hidung mancung...ape nk buat, bdn dia naik sbb kitorg gak..lepas anak ke 3 bdn dh x mau turun2. Ditmbah dgn baka yg metabolisma rendah..tp aku okey...best tgk umi bila fatin danish fahmi peluk umi. Diorang peluk sungguh2... Sbb badan umi sangat sedap dipeluk..haha. ayah u will agree bout it!

Kalau aku tgh bepeluh2 neves nk masuk dewan exam, call umi terus semua tu hilang. Apa yg umi buat? Dia cuma membebel je dlm tepon. Tp aduh...bahagia nya...dia orang yg paling setia layan crita aku tiap kali balik keja lepas marah kat bos lama. Dia tau semua...mcm mana aku simpan pun pasal hubungan aku (skrg dh xde) last sekali dia tau..okey umi. Anda hebat!..bila aku nk pegi keje. Apip xnk temankan aku ke bus stop.dia kata tido lg bagus!.. Sbb jalan gelap.awal.baru 6.30.aku x brani kuar sorang....umi yg bersusah payh teman aku..siap tunggu sampai ada orang kt bus stop tu baru dia balik...(jaga hang apip!!)..kalau apip mals nk g buang sampah, umi la yg susah payah bwk sampah turun (apip mailto:#$&*@!!)..
kesian umi...kami nakal. Salu susahkan umi..

Setiap apa yg umi cakap tu semua nasihat. Saat ini aku pn x ingat semua apa semua yg dia pnh nasihat...grr!! Ingat lagi, waktu tu aku memang tengah sedih . tp malas nk ingat sedih sbb apa.. "mengadu dekat tuhan..sbb dia yg memegang hati2 manusia..minta pada dia spy kita dpt hati yg memang untuk kita.."cool kan umi??

Air mata trus mengalir laju-laju...air hidung..air mulut dh x dpt dikawal lg...(bodo okey)
Bila ayh kena tuka ke Langkap. Umi yg uruskan kitorg. Umi yg sibuk pk mcm mana aku ng diana nk g keje, apip nk g skolah kalau dh pindah nanti, arif nk balik ostel mcm mana. Aku??? Em xpe..umi dh tlg pk untuk aku...aku ikut je...ko memang teruk dila!! ...dh la umi yg uruskan, risaukan enam anak umi yg nakal2 dn byk kerenah ni tambah lima anak jagaan tuan puan...aku tau umi penat..suami jauh.

Umi kuat...kekuatan itu jd dambaan aku..

...................................................

.........................

Umi,

Akak minta maaf..sungguh akak x sengaja. Sun gguh!!
Akak nk minta maaf untuk semua dosa yg akak buat dkt umi samada dlm sedar atau tidak..
Kadang-kadang air mata umi mengalir sebab akak...ye akak tau...byk sangat salah ni..
Akak bukan anak yg baik..

Akak janji akan bahagiakan umi sampai akhir hayat akak...
Walau terlewat, biar aku ucapkan secara maya...

Selamat hari lahir yg ke 47..Ya Allah....ampunkanlah dosa umi..semoga apa yg umi lakukan sentiasa diberkati. Semoga timbangan sebelah kanan umi lebih berat dan tersangat2 berat..moga sbelah kiri itu ringan atau tiada langsung...semoga umi sentiasa bahagia dengan 4 jejaka dan 3 gadis dalam hidup umi...semoga umi tidak berubah hati dan sentiasa sayangkan kami...semoga umi merasa kebahagiaan kami, kejayaan kami, dpt berjumpa semua menantu dan cucu umi...cicit juga..semoga umi tidak jemu membebel dkt kami...semoga umi puas hati dgn hasil didikan umi pada kami...semoga umi sentiasa bahagia dgn kami.....amin..

Selamat hari ibu untuk semua ibu di dunia dan paling special untuk Umi..

No comments:

Post a Comment