Friday, May 22, 2009

Realiti yg tak diajar di sekolah

Tiba2 rasa nk menulis. Padahal mata dh ngantuk bagai nk meletup dh ni. Mata nk meletup? Aku sbnanya baru lepas nonton Oprah Winfrey Show. Memang susah la aku nk melekat dgn talkshow. BORING.. Tp dgn oprah ni lain sket..memang menarik perhatian. Biasalah kan..sbb tu show ni dpt rating tinggi kt US.

Ok malam ni perbincangan tentang MONEY. Pasal duit. Ngantuk nye....tp disebabkan aku ni salah sorang yg sentiasa ada masalah duit walaupun baru seminggu dpt gaji, maka aku tahan mata ... Padahal komitmen aku x la seteruk menanggung anak seramai 7 orang yg mana 2 org blaja kt U n yg lain masih sekolah. Gile! Walaupun aku ni ramai adik beradik (anak sulung dr 6 org)tp aku x penah mimpi nk dapat ramai anak mcm sesetengah org yg kununnya nk 1 pasukan bola.. Tp rezeki kita x tau kn..tambah2 gen Insya Allah subur macam aku ni.. buatnye anak aku se....hish! jgn merepek..tu semua bab rezeki......mengapa aku tidak suka anak ramai? sebab musababnya aku sendiri sedar dari kecik aku tau macam mana susah anak ramai nih. Serius! Memang rumah sentiasa meriah. Tp aku yg jadi akak sulung ni masih terasa-rasa penat jaga adik tu sampai skrg ni..sungguh aku x tipu!

Kakak! Mandikan adik..kakak!!tgk adik main ape tu ..kakak! itu kakak ini...BANG!

Tau x apa faktor yg menyebabkan ekonomi gawat?

Ni dari perspektif aku k.. salah satu sebab..... separuh dari ekonomi dunia ni di control oleh US. Beberapa tahun sebelum ni, US banyak bagi pinjaman especially kad kredit kepada student. Samada high school atau yg dh masuk U. Pelik kan..kenapa diorang offer pada org yg tak bergaji? Kononnya bila budak2 ni dh bekerja, pembayaran balik yg dibuat tu adalah sebagai pelaburan kepada bank. Tp diorang silap. Disebabkan ramai yg ambik pinjaman, tp lepas tu x dpt keja dan x mampu nk bayar balik. So banyak bank dah rugi disitu....bla...bla...bla..

Okey apa yg anda lakukan jika dapat offer untuk buat kad kredit?

Aku adalah antara orang yg x layak untuk pakai kad kredit..melainkan ada insan2 berhati mulia kata ‘dila, kad ni untuk kamu. Belilah apa kamu mau..’ yg tu aku boleh. Mengikut pendapat advisor dlm Oprah Show tu td (yg namanya aku dh lupa) kalau kita nk pakai credit card, semak adakah kita mampu bayar jumlah penuh yg kita telah guna...but yet bukan bayar pada jumlah minimum..ni jumlah keseluruhan..? senang citer..pakai seribu, bayar seribu..boleh? jika jawapannya tidak, ghentikanlah mat....usoh la berangan nk pakai kad...tp...bukankah tujuan nya untuk kredit..? tah oprah ni, dh namanya pun kad kredit kn...sebab........ia ada interest, limit date untuk bayar, dan lain2 kos tersembunyi. Dipendekkan cerita, kalau ko hutang $1000, plus minus 16 tahun baru hutang ko habis...Cuma untuk bayar seribu td okey....tp kita mesti guna lebih punya kan...? jadi pikir sendiri...

Kemudian, kenapa orang2 macam aku cepat sangat duit habis?

Sebab belanja melebihi had. Ya.aku tau..(sila ambik bantal dan baling kepala aku)...Tiap bulan ko ada buat bajet x?..ada!!!..memang tiap bulan ada bajet. Tp bila dh ada duit, apa yg aku draw melebihi apa yg aku list... eh itu bukan normal ke? BANG! Normal untuk kamu okey...bla...bla...bla

Kemudian aku dah mencapai beberapa keputusan..

1. Aku akan teruskan untuk buat fix saving untuk setiap bulan (fixed amount)

2. Draw duit belanja secukupnya sahaja bagi setiap minggu. (sebab kalau draw siap2 nanti duit tu cepat habis)..kalau ada 4 minggu,jd 4 kali la aku kene mengadap atm machine (yg dipanggil pakcik oleh umaira)????? boringnye...cuba dulu dila....ok ;(

3.Sediakan bajet untuk small2 things yg accidently aku akan beli..(selalunya makanan!!!grrr...)

4.Beli barang mngikut kemampuan....
err..excuse me! Tanya bole..?(bagaiman dgn FOSSIL itu? x mampu k0t..Oh Fosil xpe, sbb itu adalah pelaburan kn?? haha! Terima kasih hati..kau memang memahami!

Ya...dan itulah langkah2 yg akan aku ambil untuk hujung bulan ini..doakan aku!!

Dan waktu2 seterusnya...kita mencuba kan...

Tuhan tidak tanya kejayaan, tpi apa usaha kita...

No comments:

Post a Comment